sport.se
Sökknapp
Ishockey

Miljonsponsor går in i damligan: ”Jätteviktigt”

Guldjubel. Luleå firar efter SM-guldet förra säsongen, nu har samtliga tio klubbar i SDHL anledning att fira tack vare ett nytt, lukrativt sponsorskontrakt. Foto: Robert Nyholm/TT

Svenska damhockeyligan, SDHL, har för första gången fått in en huvudsponsor. Avtalet som offentliggjordes på måndagen är värt ett sjusiffrigt belopp.
- Det är jätteviktigt för oss, säger Angelica Lindeberg, kommersiellt ansvarig på SDHL.

Det illustrerades till exempel i förra månaden av att Damkronornas spelare gick ut i strejk då Svenska ishockeyförbundet tog bort ersättningen för förlorad arbetsinkomst.

Men nu händer det positiva saker. Transportföretaget DHL går in som sponsor i ett avtal som bekräftas vara värt miljonbelopp.

Det är minst en miljon, det är en lite rörlig summa, och sedan finns det mycket annat i det här sponsorskapet som vi kommer att få hjälp med. Inte minst att försöka få in fler intressenter, säger Lindeberg och fortsätter:

Vår ambition har hela tiden varit att hitta en huvudsponsor, men det har varit minst sagt svårt. Så det här betyder jättemycket.

I förra veckan skrev SDHL också ett avtal med SVT och C More vilket innebär att samtliga matcher den här säsongen kommer att tv-sändas. De intäkterna kommer i ett första skede att finansiera produktionskostnaderna som ligan köpt utifrån.

Det är viktigt för oss, kul att se att någon vill satsa. Alla vill ju synas i tv, så det är klart att det kommer att dra sponsorer och på sikt ge oss bättre förutsättningar. Jag tror framtiden är ljus.